REGULAMIN Rozliczania kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz ustalania opłat za używanie lokali w  MIĘDZYZAKŁADOWEJ  SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ INSTAL we Wrocławiu    
Regulamin opracowano na podstawie:
1.Ustawy z dnia 16.09.1982 r. Prawo Spółdzielcze (Dz. U. Nr 30, poz.210 z 1982 r. ze zm.)
2.Ustawy z dnia 15.12.2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 4, poz.27 z 2001 r. ze zm.)
3.Ustawy z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz.591 z 1994 r. ze zm.)
4.Ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatkach dochodowych od osób prawnych (Dz. U. Nr 106, poz.482 z 1992 r. ze zm.)
5.Ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. Nr 9, poz.31 z 1991 r. ze zm.)
6.Statutu Spółdzielni   
7. Ustawy z dnia 24.06.1994 r. o własności lokali (Dz. U. Nr 85, poz. 388)
8. Ustawy z dnia 2.07.1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych  (Dz. U. Nr 105, poz. 509 ze zm.)
9. Ustawy z dnia 10.04.1997 Prawo Energetyczne (Dz. U. Nr 153, poz. 1504 z 2003 r. ze zm.)
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
1. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
a) użytkowniku lokalu należy przez to rozumieć:
-   członka spółdzielni posiadającego spółdzielcze lokatorskie lub własnościowe
prawo do lokalu,
-   członka spółdzielni będącego właścicielem lokalu,  
-   osoby posiadające spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu nie będące
członkami spółdzielni,
-   właściciela i współwłaściciela lokalu,
-   osobę posiadającą udział w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu,
-   najemcę lokalu
-    osoby zajmujące lokale bez tytułu prawnego,
-    osoby najmujące pomieszczenia ogólnego użytku w ramach poszczególnych   
     nieruchomości.
b) odrębnej nieruchomości  –    grunt niezabudowany bądź zabudowany budynkiem trwale z gruntem związanym, a powierzchnia gruntu musi zapewniać niezbędną możliwość korzystania z budynku ( -ów) i mieć zapewniony dostęp do drogi, publicznej.
c) nieruchomości wspólnej   –    grunt oraz część budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właściciela lokalu:  „grunt, podwórza, ogródki,  fundamenty, mury,
kominy, wszelkie części budynku i wszelkie urządzenia służące do użytku wszystkich właścicieli lub pewnych grup właścicieli jak: strychy, korytarze piwnic, klatki schodowe,
korytarze bramy, pralnie, suszarnie, dźwigi, urządzenia kanalizacyjne, wodociągowe, centralnego ogrzewania, oświetlenia itp.”
d) pomieszczeniu przynależnym  -  pomieszczenie pomocnicze lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, takie jak piwnica,  komórka, lub inne pomieszczenia ,które są częścią składową lokalu, znajdującą się w granicach nieruchomości gruntowej. Nie muszą bezpośrednio przylegać do lokalu.
e) udziale w nieruchomości wspólnej  –  udział w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu wraz z powierzchnią przynależną do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi.
f) lokalu –   samodzielny lokal mieszkalny oraz lokal o innym przeznaczeniu.
g) lokalu mieszkalnym  –   wydzielony trwałymi ścianami w obrębie budynku (izba lub
zespół izb) przeznaczony na stały pobyt ludzi, który wraz z pomieszczeniami samodzielnymi służy zaspokojeniu ich potrzeb mieszkaniowych. Lokalem mieszkalnym jest również pracownia twórcy przeznaczona do prowadzenia działalności w dziedzinie kultury i sztuki.
h) osobie zamieszkałej w lokalu mieszkalnym – osoby faktycznie korzystające z lokalu: członek, właściciel nie będący członkiem spółdzielni, osoby stale zamieszkujące w lokalu zameldowane na pobyt stały lub czasowy i nie zameldowane.
i) przychodach – otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
j) pożytkach z nieruchomości – dochody, które rzecz przynosi na podstawie stosunku prawnego. Pożytki i przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem, a w części przekraczające te potrzeby przypadają właścicielom lokali w stosunku do ich udziałów.
k) zarządzaniu nieruchomościami – podejmowanie decyzji i dokonywanie czynności mających na celu zapewnienie właściwej gospodarki ekonomiczno – finansowej nieruchomości oraz zapewnienia bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości, w tym bieżącego administrowania nieruchomością, jak również czynności zmierzających do utrzymania nieruchomości w stanie nie pogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem oraz do uzasadnionego inwestowania w tę nieruchomość.
2. Okresem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.
3. Koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi obejmują:
- Koszty   związane z eksploatacją i utrzymaniem lokalu,
- Koszty   utrzymania nieruchomości wspólnych,
- Koszty   związane z eksploatacją i utrzymaniem mienia Spółdzielni,
- Odpis   na fundusz  remontowy  zasobów mieszkaniowych,
4. Spółdzielnia prowadzi działalność w oparciu o rachunek ekonomiczny.
5. W Spółdzielni obowiązuje bez wynikowa zasada gospodarki finansowej, oznacza to, że różnica między kosztami a przychodami gospodarki zasobami mieszkaniowymi Spółdzielni zwiększa odpowiednio koszty lub przychody tej gospodarki w roku następnym.
6. Spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych własnych i lokali stanowiących odrębną własność.
7. Podstawą prowadzenia działalności gospodarczej Spółdzielni są roczne plany rzeczowo –  finansowe uchwalane przez Radę Nadzorczą.
II. POSTANOWIENIA WSTĘPNE
1. Za  jednostkę rozliczeniową kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi przyjmuje się:
-  odrębną nieruchomość,
-  lokal wyodrębniony w danej nieruchomości,
-  udział w nieruchomości wspólnej,
-  metr kwadratowy powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych i użytkowych
-  metr sześcienny wg wskazania urządzeń pomiarowych,
-  osobę zamieszkałą w lokalu mieszkalnym,
-  inne jednostki niezbędne do dokonania rozliczeń (podzielnik kosztów co.),
2. Powierzchnia lokali mieszkalnych i użytkowych łącznie z powierzchnią przynależną określana jest na podstawie dokumentacji technicznej budynku.
3. Liczbę osób zamieszkałych w poszczególnych lokalach mieszkalnych ustala się na
podstawie  oświadczeń  złożonych przez użytkowników lokalu w Spółdzielni.
3.1. Użytkownicy lokali mieszkalnych mają obowiązek zgłaszania zmian w liczbie   zamieszkałych osób, w szczególności:
- zameldowania lub wymeldowania osób na pobyt stały lub czasowy,
- urodzenia dziecka,
- zgonie osoby zamieszkującej w lokalu,
- zamieszkiwania większej liczbie osób niż zameldowanych przez okres dłuższy niż dwa miesiące.
3.2. Wszystkie zmiany dotyczące liczby osób zamieszkujących w lokalu winny być zgłoszone do Spółdzielni w terminie 7 dni od zaistniałego zdarzenia.
3.3 Naliczanie opłat zależnych od liczby osób zamieszkujących w lokalu korygowane jest od pierwszego dnia następnego miesiąca po złożeniu oświadczenia przez użytkowników lokali.
4. Urządzeniem pomiarowym jest:
-  licznik  wody zimnej i ciepłej,
-  podzielnik kosztów co
5. Wielkość odrębnej nieruchomości i wielkość udziału w nieruchomości wspólnej określa uchwała  podjęta przez Zarząd zgodnie z art.42 i 43 Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.
6. Regulamin niniejszy określa zasady rozliczania kosztów i ustalania opłat za używanie lokali używanie lokali związanych z::
-  eksploatacją  i utrzymaniem lokali,
-  eksploatacją  i utrzymaniem nieruchomości wspólnych,
-  eksploatacją  i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni służące do wspólnego użytkowania,
-  remontami  zasobów,
III. OGÓLNE ZASADY ROZLICZANIA KOSZTÓW I USTALANIA OPŁAT
1. Koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi są ewidencjonowane odrębnie dla poszczególnych nieruchomości. W przypadku, gdy nie jest możliwe ustalenie kosztów eksploatacji poszczególnych nieruchomości, poniesione przez spółdzielnię koszty rozliczane są na poszczególne nieruchomości proporcjonalnie do powierzchni użytkowej.
1.1. Koszty związane bezpośrednio z eksploatacją i utrzymaniem lokalu są ewidencjonowane odrębnie dla poszczególnych nieruchomości i rozliczane są wg zasad określonych w rozdziale V pkt 1 – 4.
1.2. Koszty związane z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnej, które nie dotyczą bezpośrednio utrzymania lokalu w wyodrębnionych nieruchomościach, rozliczane są wg zasad określonych w rozdziale VI pkt.1 -12
1.3. Koszty zarządzania mieniem Spółdzielni rozliczane wg zasad określonych w
rozdziale VI  pkt. 11  stanowią element utrzymania nieruchomości wspólnej.
1.4. Koszty związane z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących
mienie Spółdzielni, przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkałe na terenie danego osiedla w części nie pokrytej pożytkami i dochodami z mienia Spółdzielni związanego z osiedlem rozliczone wg zasad określonych w rozdziale VII. pkt. 1.2.
1.5. Odpis na   fundusz remontowy  zasobów mieszkaniowych rozlicza się wg zasad        
      zawartych w rozdziale VIII.
1.6. Zasady gospodarowania lokami użytkowymi stanowiące mienie spółdzielni             
              rozlicza się według zasad opracowanych w rozdziale IX.
1.7. Rozliczenie kosztów gospodarki zasobami Spółdzielni i ustalenie opłat przeprowadza
się w okresach rocznych pokrywających się z latami kalendarzowymi, wyjątek mogą
stanowić dostawy wody i ścieków, która jest rozliczana w okresach kwartalnych  oraz
rozliczenia kosztów centralnego ogrzewania ustalone odrębnie dla poszczególnych
nieruchomości.
1.8. Podstawą do zaliczkowych rozliczeń z użytkownikami lokali z tytułu kosztów
eksploatacji i utrzymania nieruchomości są ustalenia rocznych planów gospodarczo-
finansowych spółdzielni na odrębne nieruchomości uchwalanych przez Radę Nadzorczą
oraz postanowienia niniejszego regulaminu.
1.9. Jeśli po uchwaleniu planu gospodarczego następują zmiany mające istotny wpływ na wysokość kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi, należy dokonać korekty planu oraz opłat za używanie lokali.
Podwyższenie opłat za używanie lokali mieszkalnych nie może jednak być dokonywane częściej  niż co 6 miesięcy, z wyjątkiem opłat za dostawę wody i odprowadzenia ścieków oraz opłat za wywóz nieczystości stałych.
1.10. Różnica pomiędzy poniesionymi kosztami a przychodami w danym roku dotyczącymi odrębnej nieruchomości, zwiększa odpowiednio koszty lub przychody tej gospodarki w roku następnym. Coroczny plan rzeczowo – finansowy uwzględnia wynik roku poprzedniego, co skutkuje zwyżką lub zniżką albo stabilizacją opłat za lokale.
        W stosunku do lokali stanowiących wyodrębnioną własność oraz do lokali zajmujących przez osoby posiadające prawo do spółdzielczego własnościowego prawa do lokali wynik finansowy jest rozliczany przez spółdzielnię indywidualnie z poszczególnymi właścicielami tych lokali
1.11. W uzasadnionych jednostkowych przypadkach Zarząd może dokonać indywidualnego rozliczenia kosztów na dany obiekt lub lokal.
IV. POSTANOWIENIA SZCZEGÓŁOWE
1. Do kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem lokalu zaliczane są:
a)  koszty dostawy energii cieplnej,
b)  koszty dostawy zimnej wody i odprowadzania ścieków,
c)  koszty wywozu nieczystości stałych,
d)  koszty opłat za użytkowane grunty i podatku od nieruchomości dotyczącego
danego lokalu łącznie z pomieszczeniem przynależnym ( o ile nie jest on uiszczany
przez właściciela)
2. Do kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych
zaliczane są:
a) koszty dostawy energii cieplnej na cele centralnego ogrzewania w części wspólnej,
b) koszty dostawy wody i odprowadzania ścieków w części wspólnej, do podlewania terenów zielonych oraz inne cele gospodarcze,
c) koszty energii elektrycznej ogólnego użytku ,tj. oświetlenia nieruchomości oraz napędu urządzeń technicznych,
d) koszty konserwacji, w tym: przeglądów technicznych budynków, usług kominiarskich   instalacji elektrycznej, gazowej itp.
e) koszty eksploatacji i konserwacji dźwigów osobowych,
f) kosztów i napraw urządzeń  domofonowych,
g) koszty dostarczenia sygnału anteny zbiorczej,
h) podatki i opłaty publicznoprawne (w tym: podatek od nieruchomości, podatek gruntowy
   opłata za wieczyste użytkowanie gruntów oraz koszty dzierżawy gruntów) części wspólnych,
i) ubezpieczenia majątkowe zasobów mieszkaniowych oraz od odpowiedzialności  cywilnej,    
   z tytułu zarządzania nieruchomościami,
i) koszty pozostałe związane z eksploatacją i utrzymaniem części wspólnej danej nieruchomości,
k) koszty zarządzania nieruchomością,
l) koszty utrzymania czystości części wspólnych nieruchomości (łącznie z kosztami
  utrzymania terenów zielonych),
3. Koszty związane z eksploatacją i utrzymaniem mienia Spółdzielni rozliczane są na dwóch poziomach:
- mienia służącego do użytku wspólnego,
- mienia związanego bezpośrednio z funkcjonowaniem osiedla,
Do kosztów tych zaliczane są:
a) koszty utrzymania czystości,
b) koszty utrzymania terenów zielonych (m.in. eksploatacja bieżąca, konserwacja),
c) koszty zużycia energii elektrycznej (w tym: oświetlenie terenów Spółdzielni),
d) podatki i opłaty publicznoprawne (w tym: podatek od nieruchomości, podatek
gruntowy i opłata za wieczyste użytkowanie gruntów oraz koszty dzierżawy gruntów), ubezpieczenia,
e) koszty utrzymania infrastruktury Spółdzielni służącej wszystkim użytkownikom lokali (sieć, budynki,  hydroforownia, parkingi, place zabaw, nawierzchnie dróg i chodników),
f) koszty pozostałe związane z bieżącą eksploatacją i konserwacją mienia Spółdzielni, w tym ubezpieczenia.
4. Odpis na fundusz  remontowy zasobów mieszkaniowych własnych i lokali stanowiących odrębną własność obciąża koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi stanowiące mienie spółdzielni z podziałem na poszczególne nieruchomości .
V. ZASADY ROZLICZANIA KOSZTÓW EKSPLOATACJI I UTRZYMANIA
POSZCZEGÓLNYCH LOKALI
1. Zasady rozliczania kosztów dostawy energii cieplnej oraz kosztów dostawy ciepła na podgrzanie wody  stanowi załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
2.  Zasady rozliczania z użytkownikami lokali kosztów dostawy zimnej wody i odprowadzania ścieków  w budynkach Spółdzielni
Koszty dostawy wody i odprowadzenia ścieków obejmują koszty spółdzielni związane z  opłatami za dostawę wody i odprowadzenia ścieków uiszczanymi na rzecz usługodawców zewnętrznych. Koszty dostawy wody i odprowadzenia ścieków są ustalane odrębnie dla każdego budynku.
2.1.  W budynkach posiadających wodomierze główne, a w których poszczególne ujęcia wody mają zainstalowane wodomierze indywidualne, koszty ponoszone przez spółdzielnię za dostawę wody do danego budynku i odprowadzenie ścieków rozlicza się na poszczególne lokale z wyodrębnieniem:
1/ kosztu podstawowego ustalonego jako iloczyn liczby m zużycia wody w danym lokalu oraz ceny 1 m /obejmującego dostawę wody i odprowadzenia ścieków/
2/ kosztu uzupełniającego będącego rozliczaniem różnicy między wskazaniami wodomierza głównego budynku a sumą wskazań indywidualnych wodomierzy w poszczególnych ujęciach rozliczaną na poszczególne lokale proporcjonalnie ilości lokali w danym budynku.
2.2. Opłaty za dostawę wody i odprowadzenie ścieków ustala się dla poszczególnych lokali zaliczkowo co miesiąc, a rozlicza kwartalnie .
Po upływie każdego okresu rozliczeniowego dokonuje się dla poszczególnych lokali rozliczenia różnicy między zaliczkowymi opłatami a kosztami faktycznie przypadającymi na poszczególne lokale.
Jeżeli użytkownik danego lokalu nie odczytuje lub uniemożliwia dokonywanie odczytu wskazań tych urządzeń, obciążenie tego lokalu kosztami dostawy wody i odprowadzenia ścieków dokonuje się w wysokości średniej najwyższego kosztu ustalonego w danym okresie rozliczeniowym wg podanych wyżej zasad dla trzech lokali o zbliżonej wielkości w tym budynku.
3. Zasady rozliczania kosztów wywozu nieczystości stałych.
  Koszty wywozu nieczystości stałych obejmują koszty spółdzielni związane z opłatami za dzierżawę pojemników do składowania nieczystości oraz wywóz tych nieczystości, uiszczanych przez spółdzielnię na rzecz usługodawców zewnętrznych
3.1. Koszty wywozu nieczystości stałych planuje się na podstawie zawartych umów, bazując na kosztach faktycznie poniesionych w roku poprzedzającym rok planowany z uwzględnieniem ewentualnych zmian cen.
3.2. Koszty wywozu nieczystości stałych  są ewidencjonowane i rozliczane odrębnie dla każdej nieruchomości.
3.3 Jednostką rozliczeniową kosztów wywozu nieczystości stałych dotyczących lokali mieszkalnych oraz użytkowych jest metr kwadratowy powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego lub użytkowego zgodnie z postanowieniami Statutu Spółdzielni
W stosunku do lokali użytkowych obciążenie kosztami wywozu nieczystości stałych na jednostkę rozliczeniową może być wyższe, jeżeli sposób korzystania z tych lokali powoduje zwiększone koszty wywozu tych nieczystości. Wielkość tego zwiększenia określa rada nadzorcza spółdzielni.
3.4. Koszty wywozu nieczystości stałych z lokali użytkowych stanowiących mienie Sp-ni  ustala  się indywidualnie dla każdego kontrahenta na podstawie odrębnej kalkulacji z uwzględnieniem  specyfiki  prowadzonej działalności.
4. Zasady naliczania podatków i opłat publicznoprawnych (podatku od nieruchomości, podatku gruntowego, opłaty z tytułu wieczystego użytkowania gruntu oraz czynszu dzierżawionego).
Opłacane przez spółdzielnię podatki i opłaty cywilno-prawne są ewidencjonowane i rozliczane odrębnie dla każdej nieruchomości w rozbiciu na lokale mieszkalne i użytkowe
Wysokość podatków ustala się w oparciu o stawki uchwalone przez Radę Miejską Miasta Wrocławia.
4.1. Obciążenia poszczególnych lokali mieszkalnych podatkiem od nieruchomości, podatkiem od gruntu oraz wieczystym użytkowaniem gruntu dokonuje się proporcjonalnie do powierzchni użytkowej lokalu.
Jeśli w lokalu mieszkalnym prowadzona jest działalność powodująca wzrost podatku od nieruchomości, to skutki tego wzrostu obciążają tylko ten lokal.
Jeżeli charakter użytkownika powoduje zwiększenie lub zmniejszenie obciążeń spółdzielni opłatami za wieczyste użytkowanie gruntu, to odpowiednio zwiększa lub zmniejsza obciążenie danego lokalu.
4.1.1  Obciążenia poszczególnych lokali użytkowych podatkiem od gruntu dokonuje się proporcjonalnie do powierzchni użytkowej lokali, a podatek od nieruchomości rozlicza się indywidualnie dla każdego lokalu.
Opłatę za wieczyste użytkowanie gruntu dokonuje się w sposób określony  pkt 4.1.
4.1.2. Właściciel lokalu stanowiącego odrębną własność rozlicza się z tytułu podatku od nieruchomości oraz podatku od gruntu indywidualnie z gminą.
Właściciel lokalu stanowiącego odrębna własność, będący współużytkownikiem wieczystym gruntu wchodzącego w skład nieruchomości, w której lokal jest położony, rozlicza się indywidualnie z właścicielem gruntu z tytułu opłat za wieczyste użytkowanie gruntu..
4.1.3 Podatek od nieruchomości dla lokali stanowiących mienie Spółdzielni ustalany jest dla każdego lokalu  proporcjonalnie  do powierzchni użytkowej tego lokalu  
4.2, Koszty opłat i podatków publiczno – prawnych dotyczące powierzchni przeznaczonych do użytku wspólnego w ramach poszczególnych nieruchomości  rozliczane na poszczególne lokale proporcjonalnie do wielkości udziałów w nieruchomości wspólnej.
4.3. Koszty opłat i podatków publiczno – prawnych dotyczących mienia spółdzielni wydziela się na dwóch „poziomach”.
– koszty mienia służącego do użytku wspólnego
– koszty mienia związane bezpośrednio z funkcjonowaniem osiedla
– 4.3.1. Koszty opłat i podatków publiczno – prawnych dotyczące mienia Spółdzielni
służącego do wspólnego użytku wyliczane są dla całej Spółdzielni rozliczane na poszczególne nieruchomości proporcjonalnie do wielkości powierzchni użytkowej lokali.
4.3.2. Koszty opłat i podatków publiczno – prawnych związane bezpośrednio z
funkcjonowaniem osiedla wyliczane są dla danego osiedla odrębnie rozliczane na poszczególne nieruchomości proporcjonalnie do wielkości powierzchni użytkowej lokali  
VI ZASADY ROZLICZENIA KOSZTÓW NIERUCHOMOŚCI WSPÓLNYCH
1. Koszty dostawy energii cieplnej dostarczonej do budynku podlegają podziałowi na koszty dotyczące ogrzewania lokali i koszty ogrzewania powierzchni wspólnej proporcjonalnie do powierzchni grzewczej.
2. Koszty dostawy wody i odprowadzania ścieków części wspólnej ustala się
proporcjonalnie do zużycia wody w m3 na cele ogólnego użytku.
3. Zasady rozliczania kosztów energii elektrycznej ogólnego użytku.
3.1. Koszty energii elektrycznej ogólnego użytku ustala się w oparciu o faktyczne zużycie energii elektrycznej w danej nieruchomości w roku poprzednim z uwzględnieniem ewentualnych zmian cen dokonywanych przez dostawcę.
3.2. Koszty energii elektrycznej używanej do oświetlenia terenów danej nieruchomości wspólnej, ustalane są w oparciu o faktyczne zużycie w roku poprzedzającym rok planowany z uwzględnieniem ewentualnych zmian cen dokonywanych przez dostawcę.
3.3. Koszt energii elektrycznej rozliczany jest proporcjonalnie do powierzchni użytkowej lokalu
4.Zasady rozliczania kosztów konserwacji
4.1.Koszty konserwacji, w tym przeglądów technicznych budynków i usług kominiarskich instalacji elektrycznej, gazowej w lokalach oraz w części wspólnej nieruchomości ustala się w oparciu o obowiązujące przepisy (ustalanie częstotliwości dokonywania danego rodzaju przeglądów) z uwzględnieniem analizy cen rynkowych. Są one elementem składowym opłat z tytułu „utrzymania nieruchomości wspólnej” i rozliczane proporcjonalnie do powierzchni użytkowej
4.1. Koszty konserwacji i przeglądów technicznych dotyczące lokali użytkowych stanowiących mienie Spółdzielni są rozliczane z wpływów z tych lokali użytkowych. W pozostałych przypadkach są elementem ustalenia opłaty eksploatacyjnej utrzymania lokalu proporcjonalnie do ich powierzchni użytkowej
5. Koszty eksploatacji, konserwacji i remontów kapitalnych dźwigów osobowych ,  w/w koszty rozlicza się w ramach nieruchomości, w której budynki wyposażone są w dźwigi osobowe.
5.1. Koszty eksploatacji i konserwacji dźwigów na dany rok ustala się na podstawie zawartych umów bazując na kosztach faktycznie poniesionych w roku poprzedzającym rok planowany z uwzględnieniem współczynnika inflacji.
5.1.1. Rozliczenie kosztów eksploatacji dźwigów na poszczególne lokale dokonuje się proporcjonalnie do powierzchni użytkowej lokalu.
Kosztami eksploatacji dźwigów obciąża się tylko lokale położone w budynkach wyposażonych w dźwigi  w tym wyjątek stanowi klatka przy ul. Trzebnicka 90 we   Wrocławiu, gdzie naliczenie opłaty należnej dokonuje się dla lokali powyżej IV piętra .
5.1.2.Dla lokali użytkowych usytuowanych w budynkach wyposażonych w dźwigi oraz dla lokali mieszkalnych wykorzystywanych na prowadzenie działalności gospodarczej opłatę za używanie dźwigu ustala się wg kalkulacji indywidualnej z uwzględnieniem rodzaju prowadzonej działalności.
Wielkość tego zwiększenia określa Rada Nadzorcza Spółdzielni
5.1.3.Lokale stanowiące wyodrębnioną własność są obciążane taką częścią kosztów eksploatacji dźwigów w danej nieruchomości, jaki jest ich udział w nieruchomości wspólnej lub udziałem powierzchni użytkowej lokalu. W stosunku do lokali użytkowych stanowiących wyodrębnioną własność obciążenie kosztami eksploatacji dźwigów może być wyższe niż wynikające z udziału w nieruchomości wspólnej, jeżeli sposób korzystania z tych lokali dodatkowo zwiększa koszty eksploatacji dźwigów.
Wielkość tego zwiększenia określa Rada Nadzorcza Spółdzielni.
5.2  Koszt dozoru technicznego – opłata roczna oraz opłaty występujące w trakcie roku  obrotowego jako dopuszczenie do użytkowania dźwigu stanowią podstawę do ustalenia planowanego kosztu na rok następny uwzględniając stopień inflacji .- stanowi odrębną pozycje przy ustalaniu stawki eksploatacji podstawowej.
5.3. Koszty remontu dźwigów ustala się w oparciu o opracowany harmonogram remontu dźwigów w Spółdzielni oraz przewidywane koszty remontu (wstępny kosztorys),są rozliczane w ramach naliczonych odpisów na fundusz zasobów mieszkaniowych.
5.4. Wymiana dźwigu jest ulepszeniem budynku i zasady rozliczania kasztów tej wymiany określają odrębne przepisy.
6. Zasady rozliczania kosztów i napraw urządzeń  domofonowych.
6.1. Koszty utrzymania domofonów są ewidencjonowane i rozliczane odrębnie dla poszczególnych nieruchomości . na poszczególne lokale podłączone do tej instalacji , niezależnie od charakteru lokalu, proporcjonalnie do powierzchni użytkowej lokalu, a dla lokali wyodrębnionych   ich udziałem w nieruchomości  wspólnej
7. Zasady rozliczania kosztów anteny zbiorczej AIZ
7.1  Koszty eksploatacji i napraw urządzeń anteny zbiorczej rozlicza się na wszystkie lokale podłączone do anteny zbiorczej w ramach danej nieruchomości proporcjonalnie do powierzchni użytkowej lokalu bez względu na charakter lokalu, a dla lokali wyodrębnionych ich udziałem w nieruchomości wspólnej
8. Koszty podatków i opłat publiczno – prawnych ustalane są według zasad zawartych w rozdziale V pkt. 4.
9. Zasady rozliczania kosztów ubezpieczenia.
9.1. Koszty ubezpieczenia ustala się na podstawie zawartych polis ubezpieczeniowych mienia Spółdzielni od wszystkich ryzyk oraz z uwzględnieniem wartości odtworzeniowej przedstawionej do ubezpieczenia majątku Spółdzielni.
9.2. Koszty ubezpieczenia majątku znajdującego się w danej nieruchomości są elementem składowym opłat   –  „utrzymanie nieruchomości wspólnej”.
9.3. Koszty ubezpieczenia majątku obejmującego mienie Spółdzielni do użytku wspólnego są elementem składowym opłat   –  „utrzymanie mienia Spółdzielni służącego do użytku wspólnego „.
9.4. Koszty ubezpieczenia cywilnego zarządcy zasobami spółdzielni stanowią element kalkulacyjny opłaty za zarządzanie
9.5. Koszty ubezpieczenia majątku obejmującego lokale użytkowe stanowiącego mienie Spółdzielni są rozliczane z przychodów   z mienia Spółdzielni, w pozostałych przypadkach  są elementem  składowym ustalenia opłaty eksploatacyjnej dla lokalu użytkowego.
10. Koszty utrzymania czystości części wspólnych nieruchomości łącznie z kosztami utrzymania zieleni i pozostałymi kosztami ustala się na podstawie kosztów faktycznie poniesionych w roku poprzedzającym rok planowany z uwzględnieniem zmian cen, inflacji
11.Pozostałe koszty eksploatacji i konserwacji części wspólnej rozliczane są na lokale w danej nieruchomości proporcjonalnie do ich udziałów w nieruchomości wspólnej. bez względu na ich charakter.
12. Zasady rozliczania ogólnych kosztów zarządzania zasobami Spółdzielni.
12.1. Ogólne koszty zarządzania zasobami Spółdzielni ustala się bazując na kosztach faktycznie poniesionych w roku poprzedzającym rok planowany, z uwzględnieniem zmian cen, inflacji oraz zmian w strukturze organizacyjnej Spółdzielni.
12.2. Do kosztów ogólnych zarządzania zasobami Spółdzielni zalicza się wszystkie koszty ponoszone przez administrację w celu właściwej obsługi mieszkańców tj.:
- wynagrodzenia i narzuty na wynagrodzenia  pracowników administracji ,zarządu,
- wynagrodzenia i narzuty na wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na podstawie umowy-zlecenia;
- materiały i wyposażenie,
-  świadczenia urlopowe, koszty bhp, szkolenia, delegacje,
- pozostałe koszty tj. amortyzacja, ubezpieczenia, opłaty pocztowe
- usługi obce tj. prawne, informatyczne, telekomunikacyjne, bankowe, ochrony mienia, audytorskie i doradcze,  geodezyjne itp.,
- pozostałe koszty ogólne Spółdzielni.
12.3 Ponoszone przez Spółdzielnię koszty ogólne zarządzania zasobami Spółdzielni są ewidencjonowane odrębnie.
12.4. Koszty ogólne zarządzania zasobami Spółdzielni rozlicza się na odrębne nieruchomości zabudowane lokalami mieszkalnymi i lokalami o  innym przeznaczeniu, proporcjonalnie do powierzchni użytkowej lokali i pomieszczeń przynależnych.
12.5. Rozliczeniu wg ww. zasad podlega ta część kosztów mienia Spółdzielni, która nie jest pokryta dochodami i pożytkami z tego mienia, czyli nadwyżka kosztów nad sumą dochodów i pożytków.
12.6. Właściciele lokali nie będący członkami Spółdzielni nie uczestniczą w kosztach utrzymania mienia spółdzielni, z którego nie korzystają, nie mogą też uczestniczyć w ewentualnych obniżkach kosztów utrzymania lokali wynikających z dochodów przynoszonych przez ww. mienie.
VII ZASADY ROZLICZENIA KOSZTÓW ZWIĄZANYCH Z EKSPLOATACJĄ I KONSERWACJĄ MIENIA SPÓŁDZIELNI
1. Koszty utrzymania mienia spółdzielni wydziela się na dwóch „poziomach”:
- mienia służącego do użytku wspólnego,
- mienia związanego bezpośrednio z funkcjonowaniem nieruchomości.
1.1. Koszty nieruchomości niezabudowanych i zabudowanych lokali związane z
funkcjonowaniem Spółdzielni jako całości, obejmują koszty eksploatacji i utrzymania  biuro spółdzielni,
 lokali użytkowych w budynkach mieszkalnych (wynajmowanych),
1.2. Koszty utrzymania mienia związanego bezpośrednio z funkcjonowaniem
nieruchomości  –  obejmują koszty utrzymania i eksploatacji:
- ciągów pieszo – jezdnych,
- dostępnych powszechnie parkingów,
- placów zabaw dla dzieci,
- dostępnych powszechnie boisk i placów gier,
- terenów zielonych,
- koszty utrzymania infrastruktury (budynki hydroforni, dróg itp.).
- pozostałe
1.3. Koszty w/w. planowane są na podstawie faktycznie poniesionych kosztów w roku poprzedzającym rok planowany z uwzględnieniem przewidywanej inflacji. Koszty te są rozliczane na poszczególne nieruchomości proporcjonalnie do ogólnej powierzchni użytkowej danej nieruchomości łącznie z pomieszczeniami przynależnymi, a następnie na lokale  proporcjonalnie do ich udziałów w nieruchomości wspólnej.
1.4. Członkowie spółdzielni posiadający spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, członkowie Spółdzielni posiadający spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, członkowie Spółdzielni będący właścicielami lokali uczestniczą w kosztach eksploatacji i utrzymania nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni.
1.5. Właściciele lokali nie będący członkami Spółdzielni (dotyczy m.in. właścicieli lokali wyodrębnionych, którzy ze spółdzielni wystąpili) uczestniczą w kosztach eksploatacji i utrzymania tych nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkałe w określonych budynkach i usytuowanych w danym obrębie geodezyjnym
VIII. ZASADY TWORZENIA I  ROZLICZANIA ODPISU NA FUNDUSZ REMONTOWY ZASOBÓW MIESZKANIOWYCH
Spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów  mieszkaniowych  z podziałem na poszczególne nieruchomości
1.1. Obciążenie poszczególnych lokali odpisem na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych są ustalane według  stawek w zł/ m kw  powierzchni użytkowej lokalu określone przez radę nadzorczą spółdzielni. Określone przez radę nadzorczą stawki odpisów mogą być zróżnicowane dla poszczególnych nieruchomości w zależności od ich stanu technicznego oraz wyposażenia/ np. .dźwigi, hydrofory/.
1.2. Wielkość odpisów i wpłat właścicieli lokali na dany rok kalendarzowy ustala się w
oparciu o zatwierdzony przez Radę Nadzorczą plan rzeczowo-finansowy remontów
dotyczących danej nieruchomości.
Plan opracowuje się w oparciu o potrzeby wynikłe w ramach corocznych przeglądów technicznych zasobów Spółdzielni.
1.3. W przypadku przeprowadzania remontu infrastruktury (np. obudowy śmietnikowe, chodniki itp.)dotyczące kilku nieruchomości i braku możliwości wyodrębnienia kosztów poniesionych dla każdej nieruchomości odrębnie, koszty dzielone są na poszczególne nieruchomości proporcjonalnie do powierzchni użytkowej lokali w danej nieruchomości.
1.4. W stosunku do lokali użytkowych stawki odpisów na fundusz remontowy zasobów
mieszkaniowych mogą być wyższe niż dla lokali mieszkalnych, jeśli sposób korzystania z tych lokali dodatkowo zwiększa koszty remontu nieruchomości. Wysokość tego zwiększenia określa rada nadzorcza.
1.5. W ramach ustalonych stawek odpisów na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych mogą być wydzielone środki na zadania specjalne / np. wymianę instalacji, remont dźwigów itp./
1.6. W rozliczeniu wyniku finansowego eksploatacji i utrzymania nieruchomości za dany rok wyodrębnia się dla każdej nieruchomości rozliczenie obejmujące:
1.   kwotę naliczonych odpisów na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych
2 .  kwotę poniesionych przez spółdzielnię nakładów na remonty danej nieruchomości
3.   sposób rozliczenia różnicy między poz. 1 a poz.  2.
1.7. Działania techniczne polegające na ulepszeniu budynku / np. modernizacja, wymiana
dźwigu / nie są zaliczane do kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości i nie są
uwzględniane w wysokości odpisów na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych.
Zasady finansowania tych działań regulują odrębne przepisy.
  IX. ZASADY GOSPODAROWANIA LOKALAMI UŻYTKOWYMI STANOWIĄCYMI
ZASOBY SPÓŁDZIELNI.
ZASOBY SPÓŁDZIELNI.
ZASOBY SPÓŁDZIELNI.
1. Lokale użytkowe będące w zasobach Spółdzielni są wykorzystywane na potrzeby własne Spółdzielni i pod wynajem.
2.Przypadające na lokal służący potrzebom własnym spółdzielni koszty eksploatacji i utrzymania obciążają koszty działalności, której dany lokal służy.
3. Kryteria wyboru najemcy określa regulamin przetargowy.
4. Szczegółowe warunki najmu lokalu użytkowego, dzierżawy terenu, najmu ściany
pod reklamę określa umowa.
5. Wpływy z najmu lokali są przeznaczane na:
- pokrycie bieżących kosztów związanych z eksploatacja i utrzymaniem tych lokali użytkowych,
- pokrycie kosztów opłat publiczno – prawnych i mediów dotyczących tych lokali użytkowych,
- pokrycie kosztów zarządzania,
5. Dochód może być przeznaczony na dofinansowanie   kosztów  administrowania
zasobami  Spółdzielni ponoszonych przez członków Spółdzielni.
6. Podstawą rozdysponowywania dochodu z lokali użytkowych jest plan
finansowy na rok obrotowy opracowany przez Zarząd Spółdzielni a zatwierdzony
przez Radę Nadzorczą.
X. USTALANIE OPŁAT ZA UŻYWANIE LOKALI MIESZKALNYCH
1. Ustalone w rozdziałach IV  –  IX niniejszego Regulaminu koszty używania lokali
stanowią podstawę wymiaru opłat.
2.Na pokrycie kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości przypadających na poszczególne lokale ich użytkownicy wnoszą comiesięczne opłaty w tym:
a/. Członkowie Spółdzielni jak i osoby nie  będące członkami Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokalu (lokatorskie lub własnościowe)lub udział w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu  są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z:
- eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale,
- eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni w tym w kosztach zarządzania tym   mieniem,
- zobowiązaniami Spółdzielni z innych tytułów.
- odpis na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych
b/. Członkowie Spółdzielni będący właścicielami  lokali są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z:
- eksploatacją i utrzymaniem ich lokali,
- eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych,
- eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni,
zobowiązaniami Spółdzielni z innych tytułów
Członkowie Spółdzielni będący właścicielami lokali wnoszą opłaty na fundusz
remontowy zasobów mieszkaniowych w miesięcznych zaliczkach na takich samych zasadach jak członkowie Spółdzielni posiadający spółdzielcze prawa do lokali.
c/. Właściciele lub współwłaściciele  lokali nie będący członkami Spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z:
- eksploatacją i utrzymaniem ich lokali,
- eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych (obejmuje zarówno nieruchomość wspólną leżącą w ramach   wydzielonej nieruchomości jak i mienia Spółdzielni służącego do użytku wspólnego – place zabaw, parkingi, drogi itp.),
- kosztami zarządzania tymi nieruchomościami,
- zobowiązaniami Spółdzielni z innych tytułów.
Właściciele lub współwłaściciele lokali nie będący członkami spółdzielni   wnoszą opłaty na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych w miesięcznych zaliczkach na takich samych zasadach jak członkowie Spółdzielni
d/. Najemcy lokali stanowiących własność Spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w wydatkach wg odrębnej kalkulacji pokrywającej pełne koszty spółdzielni.
e/. Osoby zajmujące lokale bez tytułu prawnego, uiszczają na rzecz Spółdzielni odszkodowanie w wysokości czynszu  jaki spółdzielnia mogłaby otrzymać z tytułu najmu tego lokalu, nie niższego jednak od kosztów poniesionych przez spółdzielnię a przypadających na dany lokal. Osoba zajmująca lokal mieszkalny bez   tytułu prawnego, ale uprawniona do lokalu zamiennego albo socjalnego, wnosi odszkodowanie w wysokości czynszu albo innych opłat, jakie  byłaby obowiązana płacić , gdyby stosunek prawny nie wygasł.
f/. Osoby najmujące pomieszczenia ogólnego użytku w ramach poszczególnych nieruchomości uiszczają na rzecz Spółdzielni comiesięczny czynsz w wysokości określonej w umowie o udostępnienie pomieszczenia do wyłącznego korzystania.
Opłaty te są::
1/ pożytkiem z działalności spółdzielni, jeśli spółdzielnia jest wyłącznym właścicielem danej nieruchomości,
2/ pożytkiem z nieruchomości wspólnej, jeśli dana nieruchomość jest współwłasnością dwu lub więcej osób.
3.Określona w pkt. 2 opłata użytkownika danego lokalu będącego :
a/ członkiem spółdzielni jest pomniejszona o przysługujący danemu członkowi udział w pożytkach z działalności spółdzielni,
b/ właścicielem lokalu jest pomniejszona o przysługujący danemu właścicielowi udział w pożytkach z nieruchomości wspólnej,
4. Sprawy podatku od towarów i  usług (VAT) należnego od opłat określonych w pkt.2 regulują  odrębne przepisy. Podatek VAT od opłaty za używanie danego lokalu podwyższa opłatę  określoną według pkt. 2.
5. Obowiązek wnoszenia opłat za używanie lokalu  powstaje z dniem postawienia przez Spółdzielnię lokalu do dyspozycji użytkownika, choćby faktyczne objęcie lokalu nastąpiło po tym dniu.
5.1. Obowiązek wnoszenia opłat za używanie lokalu ustaje z dniem przekazania
Spółdzielni lokalu odnowionego na podstawie protokołu zdawczo – odbiorczego.
5.2.W przypadku przekazania lokalu nie odnowionego, obowiązek uiszczenia opłat
ustaje z dniem zakończenia remontu lokalu przez Spółdzielnię, jednak nie później niż
po upływie 30 dni od chwili przekazania lokalu Spółdzielni.
6.  Za opłaty, o których mowa w pkt. 2 niniejszego rozdziału solidarnie z osobami, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokalu, właścicielami lokali oraz najemcami lokali mieszkalnych odpowiadają stale zamieszkujące z nimi w lokalu osoby pełnoletnie z wyjątkiem pełnoletnich zstępnych pozostających na ich utrzymaniu, a także osoby faktycznie korzystające z lokalu.
7. Opłaty za używanie lokalu wnosi się  co miesiąc z góry do 10 dnia miesiąca zgodnie z postanowieniem Statutu spółdzielni.
8. Od opłat wnoszonych z opóźnieniem Spółdzielnia może naliczać ustawowe odsetki za zwłokę. W przypadku zalegania z opłatami powyżej 3 miesięcy Spółdzielnia obowiązkowo nalicza ustawowe odsetki za zwłokę.
9. O zmianie wysokości opłat za używanie lokalu spółdzielnia zawiadamia osoby, którym przysługują tytuły prawne do lokalu co najmniej 14 dni przed upływem terminu do wnoszenia opłat, ale nie później niż ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc,  od którego mają obowiązywać zmienione opłaty. Zmiana wysokości czynszu najmu lokalu mieszkalnego jest dokonywana w trybie określonym ustawą o ochronie praw lokatorskich. Zmiana wysokości opłat na żądanie lokatora wymaga uzasadnienia na piśmie.
10. Na żądanie osoby, której przysługuje spółdzielcze prawo do lokalu lub własność lokalu, spółdzielnia jest zobowiązana przedstawić kalkulację opłat.
11. Członkowie Spółdzielni mogą kwestionować zasadność zmiany opłat w postępowaniu wewnątrz spółdzielczym, którego tryb określa statut spółdzielni, lub bezpośrednio na drodze sądowej.
11.1. Użytkownicy lokali  nie będący członkami Spółdzielni mogą kwestionować zasadność zmiany opłat bezpośrednio na drodze sądowej.
11.2. Wystąpienie na drogę postępowania wewnątrz spółdzielczego lub sądowego nie
zwalnia wymienionych osób z obowiązku wnoszenia opłat w zmienionej wysokości.
12. Wysokość opłat dla lokali  zgodnie z postanowieniami niniejszego regulaminu dla członków spółdzielni uchwala Rada Nadzorcza spółdzielni, dla pozostałych  uchwala Zarząd.
13. Opłaty za używanie lokali winny być wnoszone przelewami pocztowymi lub bankowymi na rachunek bankowy Spółdzielni. Dopuszczalne jest  w sytuacjach wyjątkowych uiszczanie opłat w Kasie Spółdzielni.
XI. ZAKRES OBOWIĄZKÓW SPÓŁDZIELNI
1. W ramach pobieranych opłat za używanie lokali spółdzielnia   jest obowiązana zapewnić czystość i porządek w pomieszczeniach ogólnego użytku oraz w otoczeniu budynków, utrzymywać budynki i wszystkie urządzenia z nimi związane w należytym stanie technicznym, zapewniającym bezpieczeństwo użytkownikom  oraz możliwość ciągłego korzystania ze wszystkich instalacji i urządzeń z uwzględnieniem postanowień ust 1.1 i  1.2. Obowiązkiem spółdzielni jest zapewnienie użytkownikom lokali sprawnej obsługi administracyjnej.
1.1. Podstawowy zakres obowiązków spółdzielni w dziedzinie napraw wewnątrz lokali obejmuje naprawy i wymiany wewnętrznej instalacji wodociągowej, gazowej i ciepłej wody bez urządzeń odbiorczych,  także naprawy i wymiany wewnętrznej instalacji kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania wraz z grzejnikami, instalacji elektrycznej oraz anteny zbiorczej i domofonowej bez osprzętu.
1.2. Naprawy i wymiany wewnątrz lokali niezaliczone do obowiązków spółdzielni obciążają użytkowników lokali poza opłatami uiszczanymi na rzecz spółdzielni za używanie lokali.
Jako szczególne obowiązki użytkownika lokalu w zakresie napraw wewnątrz lokali uznaje się:
- naprawy i wymianę podłóg, posadzek, wykładzin podłogowych oraz ściennych okładzin ceramicznych,
- naprawy i wymianę okien i drzwi,
-naprawy urządzeń techniczno-sanitarnych w lokalu łącznie  z wymianą tych urządzeń,
-naprawy przewodów odpływowych urządzeń sanitarnych oraz pionów  zbiorczych tym niezwłoczne usuwanie ich  niedrożności,
- malowanie lub tapetowanie ścian i sufitów oraz naprawę uszkodzonych tynków ścian i sufitów,
- malowanie drzwi, okien , wbudowanych mebli, urządzeń kuchennych, sanitarnych,  grzewczych w celu ich  zabezpieczenia przed korozją,
-odnawianie lokalu w przypadku zwolnienia lokalu do dyspozycji spółdzielni.
Naprawy zaliczone do obowiązków użytkownika lokalu mogą być wykonane przez spółdzielnie tylko za dodatkową odpłatnością, poza opłatami za używanie lokalu.
XII. Bonifikaty w opłatach za używanie lokali i odszkodowania.
1. W przypadku trwającej dłużej niż 3 dni przerwy w funkcjonowaniu dźwigu, zbiorczej anteny radiowo-telewizyjnej lub domofonu użytkownikowi lokalu przysługuje obniżka opłat w wysokości 1/30 danego składnika opłaty miesięcznej za każdy dzień przerwy w funkcjonowaniu tych urządzeń.
2. W przypadku obniżenia standardu użytkowania lokalu w wyniku niezadawalającego poziomu świadczonych usług lub niewykonywaniu przez spółdzielnie obciążających ją remontów zarząd spółdzielni może podjąć decyzję o przyznaniu członkowi zamieszkałemu w tym lokalu odszkodowania w formie obniżenia opłat za używanie lokalu. Przy przyznaniu odszkodowania zarząd bierze pod uwagę przyznany już upust zgodnie z postanowieniem ust 1.
Podejmując taką decyzję zarząd ustala jednocześnie, jakie działania i w jakim terminie zostaną podjęte w celu poprawy warunków użytkowania lokalu. O podjętych działaniach w tych sprawach zarząd informuje radę nadzorczą na najbliższym posiedzeniu.
3. Obniżki w opłatach / bonifikaty/ rozlicza się z użytkownikami lokali w okresach miesięcznych.
4. Kwoty udzielonych bonifikat i przyznanych odszkodowań stanowią zmniejszenie przychodów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości.
2.  Zasady rozliczania z użytkownikami lokali kosztów dostawy zimnej wody i odprowadzania ścieków  w budynkach Spółdzielni .
Koszty dostawy wody i odprowadzenia ścieków obejmują koszty spółdzielni związane z  opłatami za dostawę wody i odprowadzenia ścieków uiszczanymi na rzecz usługodawców zewnętrznych. Koszty dostawy wody i odprowadzenia ścieków są ustalane odrębnie dla każdego budynku.
2.1.  W budynkach posiadających wodomierze główne, a w których poszczególne ujęcia wody mają zainstalowane wodomierze indywidualne, koszty ponoszone przez spółdzielnię za dostawę wody do danego budynku i odprowadzenie ścieków rozlicza się na poszczególne lokale z wyodrębnieniem:
1/ kosztu podstawowego ustalonego jako iloczyn liczby m zużycia wody w danym lokalu oraz ceny 1 m  /obejmującego dostawę wody i odprowadzenia ścieków/
2/ kosztu uzupełniającego będącego rozliczaniem różnicy między wskazaniami wodomierza głównego budynku a sumą wskazań indywidualnych wodomierzy w poszczególnych ujęciach rozliczaną na poszczególne lokale proporcjonalnie do powierzchni użytkowej lokalu.
2.2. Opłaty za dostawę wody i odprowadzenie ścieków ustala się dla poszczególnych lokali indywidualnie przyjmując średnie zużycie w danym lokalu w okresach poprzednich/rocznych/  w m³  pomnożona przez obowiązującą cenę 1m³  wody i odprowadzenia ścieków/ , a rozlicza kwartalnie .
2.2.1 Po upływie każdego okresu rozliczeniowego dokonuje się dla poszczególnych lokali rozliczenia różnicy między zaliczkowymi opłatami a kosztami faktycznie przypadającymi na poszczególne lokale.
2.2.2.Jeżeli użytkownik danego lokalu nie odczytuje lub nie dostarcza odczytu  wskazań tych urządzeń w terminie 7 dni od daty zakończenia kwartału, obciążenie tego lokalu kosztami dostawy wody i odprowadzenia ścieków dokonuje się w wysokości średniej najwyższego kosztu ustalonego w danym okresie rozliczeniowym wg podanych wyżej zasad dla trzech lokali o zbliżonej wielkości w tym budynku.
2.3. Użytkownik lokalu zobowiązany jest do zapewnienia łatwego dostępu do pionu i poziomu wodociągowego  lokalu w celu sprawdzenia stanu plomb lub kontroli odczytu, utrzymywania urządzenia pomiarowego w czystości i sprawności technicznej.
2.3.1. W przypadku stwierdzenia niesprawności wodomierza, uszkodzenia lub zerwania plomby baz względu na przyczynę, okoliczność tą należy zgłosić w biurze sp-ni, która dokona protokolarnego odczytu ostatniego wskazania wodomierza. Po dokonaniu naprawy administracja ponownie zaplombuje wodomierz i wprowadzi go do ewidencji.
2.3.2. Użytkownik lokalu zobowiązany jest do umożliwienia odczytu urządzeń pomiarowych na każde wezwanie Spółdzielni lub jej upoważnionego przedstawiciela.  W przypadku stwierdzenia podczas dokonywania odczytów uszkodzenia plomb lub dokonania samowolnych przeróbek wewnętrznej instalacji wodociągowej uniemożliwiających określenie rzeczywistego zużycia wody spółdzielnia dokona rozliczenia wg zasad określonych w pkt. 2.2.2. powiększonych trzykrotnie.
XIII. Postanowienia końcowe.
1.Zasady innych rozliczeń nie ujęte w niniejszym regulaminie są rozliczane na ogólnie przyjętych zasadach stosowanych do rozliczeń lokali, mediów i innych kosztów.
2.Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Regulamin  został przyjęty Uchwałą Rady Nadzorczej nr 03/RN/2007 z dnia 22 lutego 2007 roku
Zmiany do regulaminu uchwała nr 07/RN/2011 z dnia 27.01.2011 roku
  Sekretarz                                                                              Przewodniczący RN
Maria Andrzejewska                                                                   Krzysztof Borkowski